Tuesday, August 12, 2008

Inchcolm island Cruise

Nadat Daniella Zondag 25 Mei de hele ochtend had zitten blokken voor haar laatste tentamens en “essays” gingen we naar South Queensferry om een stukje te varen.

Het was prachtig weer toen de de kaartjes kochten voor een cruise over de “Firth of Forth” Om twee uur s' middags vertrok ons bootje van onder de “Forth Railway bridge” naar “Inchcolm island”.

Dit is een eilandje in het midden van de baai bij Edinburgh waar vroeger in de 12de eeuw een abdij op stond. De enige vaste bewoners van het eiland zijn een echtpaar dat een hostel runt dat gevestigd is in de oude abdij. Een retourtje duurt 1,5 uur. Hoewel er de optie was om ¾ uur op het eiland te blijven zagen wij dat niet zo zitten. Het is maar een klein eilandje met een kleine abdij, en hoewel er geweldig veel zeevogels schijnen te zitten kon het ons eigenlijk niet zo heeel erg boeien. We hadden gewoon zin om met een kop koffie een beetje uit te waaien.

Ondanks het zonnige weer stond er een staf windje en hadden we een ruwe zee. Geen zorgen, ik heb mij kranig geweerd, een niet hoeven kotsen. Kapitein Knip uit Petten zou trots op mij zijn geweest. Eerst vaarde we onder de “Forth Railway Bridge” door. Natuurlijk wisten we wel hoe groot die was, maar als je er dan weer onderdoor vaart is nog groter als dat je dacht. Daarna vaarde we richting het eilandje, met de havens van Edinburgh in zicht.

Toen we bij het eilandje aankwamen, bleek onze keuze om niet op het eiland te blijven geen slechte keuze te zijn. Vanwege de harde wind werd het hele eiland (behalve het geitenwollensokken echtpaartje in de Abdij) ge-evacuerd. De Schipper kon namelijk niet garanderen dat hij met deze wind dezelfde dag nog een keertje terug zou kunnen komen om de mensen weer van het eiland.

Dus alle mensen weer op de boot en 3/4uur en een kop koffie later kwamen we weer aan in het haventje van South Queensferry.

Tuesday, June 24, 2008

Queens View

Zaterdag 24 mei zijn we weer een stukje wezen toeren door Schotland.

Anneke had ooit eens een ansichtkaart gezien van “Queens view” en wilde daar nog heel graag heen met Nina. Daniella en ik waren daar ook nog niet geweest dus gingen we met zn viertjes op pad.

Via reden via "Pitlochry" eerst naar "Blair Castle" en daarvandaan naar de “Queens view” Helaas was de weg afgesloten vanwege een verkeersongeluk. We stopten in de buurt even bij “Glen Killiecrankie” voor een wandeling door de valei. Toen we terug kwamen was de weg weer open en konden we, met nog een paar honderd toeristen, door rijden naar het uitkijkpunt over Loch Tummel dat “Queens View” heet.

Hoewel het uitzicht best mooi is, viel het een beetje tegen.. dit zie overal in Schotland. Dus even een paar foto's genomen, een ijsje gegeten en weer terug naar huis.

Ard en Marije in Edinburgh

Nu we hadden besloten om 19 Juni weer terug te komen hadden we een klein probleempje. We waren natuurlijk met een auto helemaal vol met bagage naar Schotland gekomen, maar die auto heb ik allang alweer moeten inleveren in Nederland. We komen met het vliegtuig weer terug naar Nederland en we krijgen nooit alle bagage mee in onze tassen.

Gelukkig waren er mensen zich bereid op te offeren voor ons:
Op Zondag 18 Juni kwamen Ard en Marije aan in Edinburgh. Ze hadden zaterdag met de auto de boot gepakt vanuit IJmuiden en kwamen 's morgens aan in New Castle. Na 3 uurtjes sturen met de zaten ze gezellig bij ons aan de koffie.

's Middags gingen we even Edinburgh in en Arthur's Seat op. Het is hier nu Volop lente en heel Schotland staat vol met knal gele struiken. Ook Arthur's Seat zag helemaal geel. Daarna natuurlijk nog eventjes een pintje gepakt en 's avonds uit eten geweest. Daniella had een leuke pub/restaurant op het oog in “Stockbridge”, een leuk wijkje in de “New town” in Edinburgh. Maar helaas, naar een lange wandeling, kwamen we erachter dat er geen eten word geserveerd op zondag. Uiteindelijk belande we in een erg “apart”, maar ook erg gezellig, restaurant vlak bij het centrum van de stad: “The Dogs

Op Maandag gingen Ard, Marije en Daniella in Schotland. Ik moest helaas gewoon weer werken en kon dus niet mee. Ze reden een redelijk klein rondje (van een dag) dat je een hele goede indruk geeft van Schotland: Stirling, Callander , Loch Earn, de Famous Grouse whisky stokerij en weer terug naar Edinburgh.

Dinsdag moesten Ard en Marije alweer terug naar Nederland. Natuurlijk met hun auto vol onze spullen :)

Tuesday, May 27, 2008

And now, the end is near...

Lang bleef het spannend. Even leek het erop dat Daniella in Juni naar huis zou gaan, en ik nog een paar maanden langer in Schotland zou werken om het project, waar ik aan werk, af te maken. Maar omdat er te veel, te lang onzeker bleef hebben we de knoop doorgehakt...

Op 12 mei heb mijn ontslagbrief ingediend bij “RJ Mcleod (contractors) Limited”. Maandag 16 juni is mijn laatste dag en op donderdag 19 juni vliegen wij weer terug naar Nederland. De vlucht is al geboekt en 19 juni om 17:50 uur staan wij weer op Nederlandse bodem.

Ik heb nog een paar vrije dagen over die ik vanaf vanaf woensdag 11 juni opneem. Dan hebben we nog een paar dagen de tijd om (met een auto van de zaak,das altijd makkelijk) de “Highlands” in het noorden van Schotland te verkennen.

Highland games

Zondag 11 mei werden de eerste “Highland games” van het seizoen gehouden in het plaatsje “Gourock” aan de westkust van Schotland. Dronken mannen in rokken die met boomstammen gooien..? dat moesten wij natuurlijk zien!

Samen met Anneke en Nina scheurde we het halve land door en kwamen wij halverwege de dag aan in “Gourock”, waar het prachtig weer was. We kwamen vlak voor de opening aan

Eerst was er de parade van lokale muziekverenigingen die met hun eigen doedelzak-groepje er vrolijk op los toeterde. Vervolgens begonnen de “Games”. Kogelstoten, gewicht slingeren en natuurlijk; “tossing the caber” oftewel boomstam werpen!!! Dit is natuurlijk geen sport voor mietjes. Het word dan ook alleen uitgevoerd door de stoerste en sterkste mannen uit de Highlands (alle drie).... met rokken aan.... :)

Het weer was prachtig en er waren biertenten en hamburgerkraampjes in overvloed... prima vermaakt dus!

Saturday, May 10, 2008

Grey Mare's trail

Maandag 5 mei was een "Bank holliday" in Schotland. Nadat we even de weervoorspellingen hadden gecheckt waren wij alweer onderweg naar "Loch Skeen". Volgens Daniella's "Top 1000 attracties in Schotland"-boek is dit een van de mooiste meren in Schotland. Omdat het, op de kaart, niet ver van Edinburgh af ligt moesten wij daar natuurlijk ook een keer geweest zijn. Na 2 uur scheuren over de Schotse B-weggetjes parkeerde ik ons kleine Italiaantje (Fiat) op de parkeerplaats bij het beginpunt van "Grey Mare's Trail" even ten Westen van het plaatsje "Muffat" in zuid Schotland.

Om bij "Loch Skeen" te komen moesten we eerst een heuvelrug op wandelen over Grey Mare's Trail, langs een waterval van 60m. Niet echt een straf dus. Na 3/4uur wandelen tussen de schapen en geiten kwamen wij aan bij het meertje dat hoog in de heuvels ligt. Na eventjes van het zonnetje te hebben genoten bij het meer begonnen wij weer aan de afdaling en onze terugreis naar Edinburgh.

BIG in Falkirk

Nadat we 's morgens eerst even waren wezen winkelen in Glasgow, stapte wij op de terugweg uit de trein in Falkirk voor het "BIG in Falkirk" festival.
Het is een openlucht festival op een landgoed in Falkirk met live muziek, eet-tentjes (altijd goed!) en natuurlijk een biertent (ook prima!).
Er was een groot podium opgebouwd waar Schotland 's beroemdste bands optraden, zoals..... ehhh... juist. Heel veel bands gezien maar we herkende er geeneen :( Jammer, dachten we lekker ingeburgerd te zijn , vallen we weer lelijk door de mand.

Biertje in de ene hand, broodje steak in de andere en een beetje luisteren naar de meest trendy Schotse muziek (doedelzak, viool en housebeats, rock on!). We hebben ons prima vermaakt. 's Avonds was er een "Bolywood" dance act op de trappen van het landhuis, waarna het festival werd afgesloten met een vuurwerk show onder begeleiding van livemuziek, waarbij de muzikanten in lichtgevende bollen, midden in het vuurwerk speelde. Erg spectaculair!