Wednesday, January 23, 2008

Forth Railway bridge

Zondag ben ik wezen kijken bij de “Forth Bridges”

Ten noorden van Edinburgh is een grote baai in de kust, “The Forth” vernoemd naar het kleine riviertje “Forth” dat in de buurt van Stirling in de zee uitmond.
Beide oevers van de Forth worden met elkaar verbonden door de "Forth Railway bridge".
Dit is een spoorbrug die South Queensferry (een voorstadje van Edinburgh) met de noord oever van de baai verbind dat heel toepasselijk North Queensferry heet.

Op zich is het niet zo bijzonder dat een brug twee oevers verbind, dat is meestal ook het nut van een brug, maar dit is niet zomaar een spoorbrug. Dit is de dinosaurier onder de spoorbruggen. Niet alleen ziet hij er monsterlijk uit maar hij stamt praktisch uit de prehistorie.

Deze brug was op de HTS letterlijk een schoolvoorbeeld voor het doorberekenen van statisch bepaalde stalen raamwerken. Of was het nou statisch onbepaald? 4 jaar les gehad in toegepaste mechanica en zelfs de beginsels ben ik al kwijt. Sorry pap en mam, achteraf zonde van het college geld. In ieder geval een prachtig staaltje civil engineering, en helemaal voor die tijd.

De brug is 2,5 kilometer lang en is gebouwd in 1890 en ziet eruit alsof iemand flink heeft zitten knutselen met zijn mecano-doos.
55.000 ton staal en 18.122 kubike meter graniet was er nodig om de 2,5 kilometer brede baai over te steken. 4600 man werkte aan de brug die is opgebouwd uit 3 overspanningen die elk 110 meter boven het water uitsteken en c.a. 450 meter per stuk overspannen.
Tussen deze gigantische overspanningen werden kleine stukjes spoorbrug (110m lang per stuk) geplakt om de totale overspanning dicht te krijgen.
De fundaties van de brugpijlers bevinden zich op 27 meter diepte en zijn door duikers aangebracht (118 jaar geleden he!!). Onvoorstelbaar als je erover nadenkt.

Het vele staalwerk heeft continu het hele jaar door onderhoud nodig. De witte vlakken op de brug zijn afgesloten steigers rondom het staalwerk waarbinnen druk wordt gewerkt aan het onderhoud. Het eindeloze schilderwerk kost 10 miljoen pond per jaar (14 miljoen euro)

Naast de “Forth railway bridge” staat de veel nieuwere “Forth Road bridge”. Een brug voor de auto´s die elke winter regelmatig wordt afgesloten bij slecht weer. Gelukkig was het goed weer en kon ik er ook overheen lopen om de railway bridge goed te kunnen bekijken.

Aan de overkant rustte ik even uit op een van de vele "memorial benches", houten bankjes met een gedenkplaatje erop in nagedachtenis van de 98 mensen die omkwamen tijdens de bouw vand e brug en de honderden die gewond raakten.

Wat een prestatie.



2 comments:

Anonymous said...

Mooie foto's zo leren we ook nog eens wat.

Anonymous said...

Hoi Bas! Gaaf zeg, in Schotland zijn tenmiste echte spoorbruggen :) Zal s kijken of ik een knap fotootje van het schilderij kan maken wat ik thuis heb hangen van de brug.
Mail ik naar je door!
Groetjes, Jochem